luni, 31 octombrie 2011

Un altfel de referendum - Ţinutul Secuiesc

 Covasna: Referendum pentru infiintarea Tinutului Secuiesc, pe 11 martie 2012 

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-10576748-covasna-referendum-pentru-infiintarea-tinutului-secuiesc-11-martie-2012.htm 

Consiliul Judetean Covasna va organiza pe data de 11 martie 2012 un referendum prin care va consulta populatia judetului in legatura cu modificarea limitelor administrativ-teritoriale ale acestuia si infiintarea unei noi structuri administrative cu denumirea "Tinutul Secuiesc - Szekelyfold", informeaza Agerpres.

Hotararea a fost adoptata luni, in sedinta CJ, cu majoritatea voturilor consilierilor maghiari, dupa indelungi discutii intre reprezentantii UDMR si ai Partidului Civic Maghiar (PCM).

Reprezentantii Aliantei Romanesti din cadrul CJ, formata din consilieri PNL, PSD, PDL si PRM, au refuzat sa ia parte la vot pe considerentul ca nu vor sa fie partasi la incalcarea premeditata a legii.

Proiectul de hotarare a fost initiat de consilierii PCM, care si-au motivat demersul prin dreptul comunitatii locale de a decide asupra viitorului ei, inclusiv in chestiuni ce tin de reorganizarea administrativ-teritoriala.

Reprezentantii UDMR au considerat ca proiectul nu este suficient de bine pregatit, aratand, spre exemplu, ca nu prevede unde va fi resedinta viitoarei unitati administrative ce ar urma sa se formeze prin comasarea judetelor Covasna si Harghita, nu mentioneaza granitele acesteia si scapa din vedere o serie de comune nou infiintate in ultimii ani.

Drept urmare, primarul municipiului Sfantu Gheorghe, Antal Arpad, care este si liderul organizatiei locale a UDMR, a venit cu o serie de propuneri de imbunatatire a proiectului, care au fost acceptate si votate de consilierii maghiari.

Astfel, la sugestia acestuia, pe data de 11 martie 2012, cetatenii judetului Covasna vor fi chemati sa raspunda cu DA sau NU la intrebarile: "Sunteti de acord cu modificarea delimitarii teritoriale a judetului Covasna conform anexei?" si "Sunteti de acord cu infiintarea unitatii administrativ-teritoriale cu denumirea 'Tinutul Secuiesc - Szekelyfold' si cu faptul ca judetul Covasna cu modificarile de la punctul 1 sa faca parte din aceasta unitate administrativ-teritoriala?"
 ........................................................................
........................................................................

PROIECTUL NR. 15 DE PE ORDINEA DE ZI

RAPORT DE SPECIALITATE

privind organizarea unui referendum


Prin Expunerea de motive a unor consilieri judeţeni s-a propus organizarea unui referendum cu următoarea problemă: „Ca locuitor al judeţului Covasna, doriţi ca în cadrul reorganizării administrativ-teritoriale ale României să se înfiinţeze unitatea administrativă Ţinutul Secuiesc, cu teritoriul şi prerogativele descrise în proiectul de lege cu titlul: „STATUTUL DE AUTONOMIE AL ŢINUTULUI SECUIESC”.
Art. 22 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că delimitarea teritorială a comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor se stabileşte prin lege. Orice modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai prin lege şi numai după consultarea prealabilă a cetăţenilor din unităţile administrativ-teritoriale respective prin referendum, care se organizează potrivit legii.
Problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile judeţene, la propunerea preşedintelui consiliului judeţean sau a unei treimi din numărul consilierilor judeţeni.
Conturarea sferei problemelor supuse referendumului presupune deci două etape succesive un act de propunere şi un act de decizie. Pe de o parte, preşedintele Consiliului Judeţean sau o treime din numărul total al consilierilor judeţeni propun o anumită problemă ca fiind de interes deosebit, iar pe de altă parte, Consiliul judeţean decide dacă acea problemă este sau nu de interes deosebit.
Problemele pot fi de natură administrativă, autorităţile publice locale cu putere de decizie în materia problemelor de interes deosebit, deşi au o putere de reglementare proprie în statul unitar descentralizat, această putere nu acoperă decât organizarea aplicării legilor la nivelul respectivei unităţi administrativ-teritoriale, având deci o putere normativă de natură administrativă. Astfel, orice exprimare a puterii normative a acestora va trebui să fie conformă principiilor legale şi constituţionale.
Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu modificările şi completările ulterioare prevede posibilitatea consultării cetăţenilor. Cetăţenii sunt chemaţi să se pronunţe prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului, decizând cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale respective.
Problema supusă referendumului trebuie în aşa fel conturat ca cetăţenii să aibă cunoştinţe despre ce se pronunţă, respectiv care va fi limita teritoriului unităţii administrativ-teritoriale planificate, care judeţe vor fi afectate, în cazul în care sunt afectate teritoriile mai multor judeţe dacă există sau nu o înţelegere prealabilă cu reprezentanţii acestor judeţe cu privire la intenţia de a înfiinţa această unitate administrativ-teritorială, care vor fi prerogativele, structura organizatorică, denumirea unităţii, în conformitate cu prevederile constituţionale, conţinutul statutului, când se va efectua concret reorganizarea României şi în cadrul acestuia înfiinţarea „unităţii administrative Ţinutul Secuiesc”.


Director executiv,
SZTAKICS István Attila


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu